"השוק חייב שיפוץ"

העסק: דוכן הפיצוחים והתבלינים "פיצוחי חמנית".

הבעלים: רוני כהן (75). 

כמה זמן בשוק? "30 שנה".

הכי אוהב בשוק? "את האנרגיות ואת האנשים".

מה היית משנה? "חזות השוק זקוקה לדעתי לשיפוץ רציני. הייתי משנה את הכניסה, מתקן את המדרכות ובכלל, אם אפשר, הופך את כל המתחם למדרחוב מודרני".

איך לדעתך ייראה השוק בעוד עשר שנים? "לפי הקצב שמשנים פה דברים, גם עוד עשר שנים השוק יישאר אותו הדבר. אני נמצא פה משנת 1988, בלטה אחת לא החליפו".

הקניות באינטרנט פוגעות בפרנסה? "אין ספק שזה נוגס נתח מסוים מהפרנסה של אנשי השוק, אבל המזל שלנו שקהל היעד הוא שונה".

 "גם עוד עשור השוק יישאר ככה". פיצוחי חמנית | צילום: אסף פרידמן

"השוק הוא כמו בית"

העסק: דוכנים שכנים לפירות ולביצים.

הבעלים: אלי שטיינזלץ (50), ובּוּלִי: "אין שם משפחה, רק בולי, כמו מדונה. תאמיני לי שכל נתנייתי שיקרא יידע במי מדובר" (39).

כמה זמן בשוק? בולי: "אני כל החיים פה, מגיל 12. גם עכשיו כשאני בימי חופש עם האשה והילדים משהו מושך אותי להגיע לשוק, כמו סם. אני מרגיש שזה כמו עוד בית". שטיינזלץ: "אני עשר שנים בשוק, בעברי הייתי מנהל לוגיסטיקה של חברת טאפרוור לכלי בית".

הכי אוהבים בשוק? "מה זאת אומרת? איפה עוד תראי חברות כזאת של אשכנזי וטריפולטאי?"

מה הייתם משנים? "משפרים את הריצוף ואת התאורה, מוסיפים ספסלים, ברזיות ובתי שימוש. צריך לעבוד גם על המיתוג של השוק כאטרקטיבי יותר, למתג אותו כמו שוק מחנה יהודה".

איך לדעתכם ייראה השוק בעוד עשר שנים? "לא חושבים שמשהו באמת ישתנה בעתיד, כל פעם מבטיחים איזה פרויקט, וזה לא קורה". 

הקניות באינטרנט פוגעות בפרנסה? "השוק ירד מכיוון שהקניות באינטרנט זמינות גם בשבת. מעבר לזה, לקנות ברשת זה באמת הרבה יותר נוח, כאן יש בעיות חניה ותשתיות. בחורף זאת בכלל בעיה, המקום לא מקורה, אנחנו עומדים כאן מתחת לגגון ומחכים ללקוחות שיגיעו. מי ייצא מהבית במזג אוויר כזה?"

בולי: "אני כל החיים פה, מגיל 12" | צילום: אסף פרידמן

"באינטרנט יותר נוח"

העסק: "דוכן הירק גניש".

הבעלים: אליהו גניש (60), ועובדיו אסמה דסוקי (50) ואמיל חנוכוב (37).

כמה זמן בשוק? "גניש ודסוקי 40 שנה, ואמיל 17 שנה".

הכי אוהבים בשוק? דסוקי וחנוכוב: "את העבודה שלנו, העבודה היא חיינו". 

גניש: "הקסם של השוק בעיניי הוא בסחורה הטרייה והאיכותית".

מה הייתם משנים? "היינו רוצים שהשוק יהיה מסודר ונקי יותר, ושיהיו מעברים רחבים יותר ונוחים ללקוחות. לו היינו העירייה, היינו דואגים לחניה ולעגלות כמו בסופרים, זה גם יהפוך את המקום למושך יותר לתיירים".

איך לדעתכם ייראה השוק בעוד עשר שנים? "מקווים שאותו הדבר מבחינת האווירה והסחורה, אבל עם השינויים שציינו".

הקניות באינטרנט פוגעות בפרנסה? "בטח. פעם לאנשים לא היתה ברירה, כולם היו באים לשוק. היום הם יכולים לבחור ובאינטרנט זה הרבה פעמים הרבה יותר נוח".

 "היינו רוצים שהשוק יהיה מסודר ונקי יותר". ירקות גניש | צילום: אסף פרידמן

"להפוך את השוק למקורה"

העסק: דוכן לביצים ולדברי מתיקה.

הבעלים: יריב נחום (44).

כמה זמן בשוק? "הגעתי לשוק בנסיבות מצערות. לפני 29 שנים, אחי נהרג במהלך שירותו הצבאי, והמשפחה קיבלה מהמדינה את הדוכן כחלק מתוכנית שיקום של משרד הביטחון למשפחות שכולות. אח נוסף שלי, שהיה שותף בעסק המשפחתי, נפטר לפני שמונה שנים מדום לב, ואבי המשפחה נפטר אחריו מצער".

הכי אוהב בשוק? "את האווירה והאנשים, תמיד צבעוני כאן, אף פעם לא משעמם".

מה היית משנה? "הייתי מוסיף יותר שיטור, בגלל המצב הבטחוני". 

איך לדעתך ייראה השוק בעוד עשר שנים? "יש לי רעיון שהצגתי בפני מנהל השווקים של העירייה, להפוך את המקום למקורה, ואת צורתו של השוק לעגולה, ככה הייתי רוצה לראות את השוק עוד עשר שנים. אני חושב שזה יהיה הרבה יותר יפה".

הקניות באינטרנט פוגעות בפרנסה? "האמת, אילולא הייתי עובד בשוק גם אני הייתי עושה את הקניות שלי באינטרנט. לפעמים לא בא לך לצאת מהבית, במיוחד בחורף ובגשמים, וברשת יש לך הכל בקליק. נכון שהסחורה שאת בוחרת בשוק יפה יותר, אבל בן אדם שאין לו ראש להגיע לכאן אומר לעצמו: עזוב, אולי פחות יפה, אבל תן שיגיע אליי בשקט".

 "אילולא הייתי עובד בשוק גם אני הייתי עושה את הקניות שלי באינטרנט" | צילום: אסף פרידמן

"השוק ירד ב-70 אחוז"

העסק: "מיארא דגי ים בריכה".

הבעלים: עמרם מיארא (61) ובנו, מאיר מיארא (25).

כמה זמן אתם בשוק? "מאיר ארבע שנים ועמרם מגיל 16".

הכי אוהבים בשוק? "הכל מיוחד בשוק. אנשים מגיעים לפה לבלות ולא רק לקנות, זאת החוויה שלהם". 

מה הייתם משנים? "בגלל הנראות והאוכלוסייה הפוקדת את השוק מפחיד להגיע בשעות הערב, וגם על הניקיון צריך לעבוד. כמו שכשאת נוסעת לחו"ל, את הולכת לשוק כי זאת אטרקציה, גם כאן זאת בכיף יכולה להיות האטרקציה של המקום".

איך לדעתכם ייראה השוק בעוד עשר שנים? מאיר: "אם נסמוך על מרים לא נגיע רחוק". עמרם: "אני דווקא מאמין בשינוי, אני סומך על התוכניות שהעירייה הציגה באחרונה לשיפור פני השוק".

הקניות באינטרנט פוגעות בפרנסה? "אין ספק שרשתות השיווק הגדולות, במיוחד עם האפשרות שהן מציעות לקנות ברשת, פוגעות בשוק. הן עושות מבצעים, ופה הכל יקר. השוק בשנים האחרונות ירד ב-70 אחוז בגלל זה".

 "מפחיד להגיע בשעות הערב". מיארא דגי ים | צילום: אסף פרידמן

"הלקוחות נשארים אתנו"

העסק: דוכן למכירת ביצים.

הבעלים: גיטה מסילתי.

כמה זמן בשוק? "אני אישית עשר שנים, אבל העסק קיים יותר מ-20 שנה". 

הכי אוהבת בשוק? "אוהבת הכל, את האווירה ואת האנשים במיוחד". 

מה היית משנה? "את הניקיון ואת התחזוקה".

איך לדעתך ייראה השוק בעוד עשר שנים? "הבטיחו לנו מהעירייה שיהיה שוק יפה יותר, מטופח יותר, נקווה שההבטחות יתקיימו".

האם לדעתך האפשרות לקנות באינטרנט פוגעת בפרנסה? "האנשים שקונים באינטרנט והאנשים שקונים בשוק אלה לא אותם האנשים, הלקוחות שלנו נשארים אתנו".

 "אוהבת את האווירה ואת האנשים במיוחד". גיתה מסילתי | צילום: אסף פרידמן

"הסוּפֶּרִים הרסו את השוק"

העסק: "האחים ג'רבי ירקות".

הבעלים: מאיר ג'רבי (50) ואהרון עוואד (27).

כמה זמן בשוק? מאיר 40 שנה ואהרון עשור

הכי אוהבים בשוק? "הכל".

מה הייתם משנים? "את הנראות".

איך לדעתכם ייראה השוק בעוד עשר שנים? "מאמינים שעד אז השוק יעבור שיפוץ וייראה יפה ומטופח יותר". 

הקניות באינטרנט פוגעות בפרנסה? "לגמרי, במיוחד בחורף, כשלאנשים יש פחות רצון לצאת מהבית. הסופרמרקטים בכלל הרסו את השוק, הם מציעים מבצעים ומחירים נמוכים שאנחנו לא יכולים להתחרות בהם".

"הרב אמר - ועשינו"

העסק: "אלקריב" לתשמישי קדושה ומתנות.

הבעלים: בני הזוג מנדניפור, אוריאל (28) ויעל (27).

כמה זמן בשוק? "אנחנו מגיעים אל השוק מעולם תוכן שונה לחלוטין: יעל בוגרת תואר ראשון בחינוך ואוריאל בעל תעודת סופר סת"ם. בתחילת חיי הנישואין שלנו, לפני כחמש שנים, הגענו להתייעצות עם הרב שלנו, הרב אלקריב, שלא במקרה מחזיק בשם משפחה הזהה לשם העסק. סיפרנו לרב שאנחנו לא מצליחים למצוא עבודה בתחום שלנו, והוא ייעץ לפתוח חנות בשוק נתניה. באנו בלי רקע, בלי ידע, בלי ניסיון, בלי גב כלכלי - הרב אמר ועשינו. התחלנו ממוצר-שניים, והתקדמנו, כשזה התחיל להצליח קראנו לחנות על שם הרב".

הכי אוהבים בשוק? "את מקבלת כאן את כל סוגי האנשים, מכל המוצאים והעדות, מכל הצבעים. למרות שרוב הסחורה בחנות היא תשמישי קדושה יהודיים, נכנסים לכאן גם הרבה נוצרים ומוסלמים".

מה הייתם משנים? יעל: "במצב הנוכחי, אני לא אשלח את הילדה שלי לעשות קניות בשוק, כי את מוצאת פה דמויות שבמקומות היותר מפוקחים לא נמצאות, וזה דבר שמוריד את הביטחון להגיע לכאן. כשתייר בא לכאן ורואה חסרי קורת גג שזרוקים כאן בלי השגחה, אני מאמינה שהוא נרתע".

איך לדעתכם ייראה השוק בעוד עשר שנים? יעל: "הייתי רוצה לראות את השוק כמו המתחמים הפתוחים החדשים, עם פיקוח על האוכלוסייה שמגיעה, אבל אני בספק אם זה יכול לקרות".

הקניות באינטרנט פוגעות בפרנסה? "האמת שאנחנו לא מרגישים את זה במיוחד, קהל היעד שלנו ברובו לא קונה באינטרנט".