חטיבת המטענים של רכבת ישראל החלה הלילה (שלישי) בהפעלת רכבות המשנעות אמוניה, וזו בפעם הראשונה מאז סגירת מתקן האמוניה במפרץ חיפה.

שינוע אמוניה. צילום: דוברות רכבת ישראל

הרכבת הראשונה עם החומר המסוכן יצאה מנמל חיפה, בלילה שבין יום שני לשלישי (אתמול), למסוף המטענים בצפע, הסמוך לדימונה.

הרכבת כללה 44 מיכלי אמוניה, משקל כל אחד מהם 20 טון. סך הכל הובלו הלילה 821 טון אמוניה ברכבת, בתוואי מסילתי המבודד מהכבישים העמוסים. הרכבת החליפה מעל 40 משאיות, תוך הקטנת הגודש בכבישים, והגברת הבטיחות בהם. 

לצד המיכלים, כללה הרכבת גם שני מיכלי ניטרול ייעודיים, אשר משמשים למענה ראשוני במקרה של דליפת החומר מהמיכלים.

ברכבת מקווים להפעיל מדי שבוע רכבת דומה, ובסך הכל להוביל כ-60 אלף טון אמוניה בשנה הראשונה.

לקראת הובלת האמוניה ברכבת, התבצע בחודש שעבר תרגיל ענק במסוף המטענים בחדרה, בהשתתפות מאות עובדי רכבת, עשרות כבאים, שוטרים וצוותי הצלה, ורכבי בטחון וחירום, ציוד ייעודי לטיפול בחומרים מסוכנים וניצבים רבים.

במסגרת התרגיל, אשר הובל על ידי חטיבת המטענים של רכבת ישראל, בליווי חטיבת בטחון, בטיחות ואיכות סביבה ברכבת, תורגל תרחיש במסגרתו נשמט (ירד מהמסילה) קרון אמוניה במסוף המטענים בחדרה, וברזי המילוי שלו ניזוקו והחל לדלוף את החומר המסוכן.

מרכבת ישראל נמסר: "רכבת ישראל מובילה מידי שנה מאות אלפי טון של חומרים מסוכנים כגון ברום, מתיל ברומיד, מתאן ועוד. חומרים אלה מובלים בקרונות ייעודיים ומאובטחים, בתוואי מסילה המבודד ברובו מאיזורי מגורים ותעבורה. במקרה של תקלה, פוטנציאל התאונה נמוך משמעותית ביחס למשאיות הנוסעות בכבישים פקוקים.

"אנו צופים כי בשנה הראשונה לפעילות הובלת האמוניה ברכבת, יובלו באמצעותה כ-60 אלף טון של אמוניה, אשר יוסטו מהובלה במשאיות, תוך הקלה ניכרת של הגודש בכבישים, ושיפור הבטיחות של האזרחים".