משאית נתקעה בתוך בור עצום (צילום: אורנה אביקזר)

בחודש יוני 2017, הודיעה עיריית נתניה על התחלת העבודות לשדרוג רחוב יד חרוצים, אחד הרחובות המרכזיים באיזור התעשייה "ספיר" (רמת פולג).

העבודות מתקיימות בהמשך להקמת תחנת הרכבת "ספיר", שנחנכה בנובמבר 2016, ולהקמה עתידית מתוכננת של חניון לכ-600 כלי רכב, ושל מסוף קצה לתחבורה ציבורית בצדו הדרומי של הרחוב.

עוד כוללות העבודות הנחת מערכות תת-קרקעיות, הקמת תאורה וכן סלילת מדרכות, כביש חדש וחניונים, בעלות כוללת של 15 מיליון שקלים. נוסף על כך, התכנון הוא להתקין רמזורים בצומתי הרחובות יד חרוצים-הבונים ויד חרוצים-התרופה.

את הפרויקט מבצעת "החברה לפיתוח נתניה" (ח.ל.ת), והוא אמור היה להימשך שמונה חודשים.

שנה לאחר מכן מתברר, כי החניון בן 600 המקומות הפך בינתיים למזבלה מאולתרת, שבה הקבלן משליך פסולת בניין; כי העבודות בחניון הצמוד לרכבת, המכיל כ-300 מקומות, עדיין נמשכות, עקב "שקיעה" של חלקים בקרקע, וכי העובדים במתחם חסרי אונים לנוכח מצוקת החניה הקיימת באיזור.

המזבלה ממוקמת בשטח שנועד למאות מקומות חנייה (צילום: חזי ויסוקי)

"עיריית נתניה, אפשר לדעת מה קורה ברחוב יד חרוצים ובתחנת הרכבת 'ספיר'? הבלאגן חוגג, פקקים, שיפוצים, שינויים בתשתיות בלי הפסקה ומחסור בחניה", כתבה בפוסט שהעלתה אינסה בללוב-איפרהימוב, העובדת באיזור, "...החניה ברכבת כל יום עוברת שינוי אחר, האדמה שוקעת כל פעם בחלק אחר, וכל יום החניה נהיית קטנה יותר ויותר. כל החניות ברחוב יד חרוצים הפכו להיות אדום-לבן. כמה כספי ציבור הושקעו בפרויקט הזה מאז תחילתו, ולא רואים שיפור והתקדמות כלל? הופתענו לגלות שהעירייה מחלקת דוחות בחניה של הרכבת בסך 500 שקל! באמת?! מה אמורים לעשות אנשים שעובדים ברחוב הזה? עיריית נתניה לא מספקת פתרון הולם לתושבים, וגם גוזרת קופון על חשבונם. כל הכבוד!".

בללוב-איפרהימוב מוסיפה: "בכל בוקר יש מלחמה על החניה בחניון הרכבת, ואנשים מגיעים בשבע וחצי רק כדי לתפוס חניה. יש אנשים שבלית ברירה חונים על המעברים הצמודים, שלא מפריעים לתנועת כלי רכב, ומקבלים דוחות. אין אלטרנטיבה בכלל".

רק בשבוע שעבר, חזר הכביש ברחוב להיות דו-סטרי, הוצבו בו מדרכות והותקן תמרור של מתן זכות קדימה בצומת המסוכן יד חרוצים-הבונים, אבל ברחוב התרופה שבמתחם איזור התעשייה, אשר גם בו בוצעו עבודות תשתית, נפער בור בכביש ומשאית נתקעה בו.

קריסת כביש ברחוב התרופה (צילום: חזי ויסוקי)

בכך לא תמו הבעיות. במתחם פועלים שני מפעלי בטון, שהמשאיות היוצאות ונכנסות אליהם מקשות עוד יותר על הנהגים. הכבישים באיזור מאובקים, מרובי מהמורות, ולא ברור מתי ישופצו. בתחנת הרכבת אין עמדה המאפשרת לחנות כדי להוריד נוסעים בדרכם לתחנה, וכלי רכב נאלצים להיכנס למסוף האוטובוסים, ולבצע עבירת תנועה.

"בבקרים זה כמו במערב הפרוע. חוץ מריבוי כלי הרכב, המשאיות דוהרות ויש הרבה רוכבי אופניים חשמליים. כל אחד זורק את המכונית שלו איפה שהוא רוצה, ונוצר מפגע בטיחותי של ממש", מתאר אחד מאנשי העסקים במתחם. "העירייה ידעה שנים שתוקם כאן תחנת רכבת ושהתנועה תהיה סואנת. לא היה אפשר, למשל, להעביר מכאן את מפעלי הבטון? זה אמור להיות חלון הראווה והמנוע העסקי של העיר. מנכ"לים ונציגים מחברות אחרות באים לכאן לשוחח על הזדמנויות עסקיות, ולא רוצים לעבור הנה, כי הם רואים איך המתחם נראה. קשה להשכיר מבנים לחברות, וגם אם מצליחים, דמי השכירות נמוכים באופן ניכר מאלה שבאזורי תעשייה במקומות אחרים. אנשים מגיעים הנה ברכבת ויש להם עיניים. אי אפשר למכור להם סיפורים".

אז מה הפלא שגם בעירייה היה מי שהודה, כי "אם העבודות יסתיימו עד סוף השנה, נאמר תודה".

יד חרוצים. "חברות לא רוצות לעבור לכאן" (צילום: אסף פרידמן)

מעיריית נתניה נמסר: "מדובר בעורק תחבורתי ראשי המאפשר ויאפשר תנועה של תחבורה ציבורית לרכבת. לצערנו הפרויקט נמשך מעבר לצפוי עקב בעיות אובייקטיביות שנתגלעו במהלך הביצוע. שטח החניון העתידי משמש כרגע כאתר התארגנות של הקבלן והוא רשאי לערום פסולת של העבודה באופן זמני. בתום דיון שהתקיים בעירייה סוכם כי ייעשה כל מאמץ לסיים את הפרויקט בהקדם האפשרי.

"באשר לפינוי מפעלי הבטון – יצוין כי העירייה נמצאת במו"מ עם בעלי המפעלים לטובת העתקתם למקומות חלופיים".