ממכתב ששלח באחרונה מנכ"ל משרד הפנים לרשויות השוכנות לאורך מישור החוף עולה, כי במשך שבע שנים, מאז שהתקבלה ההחלטה לטפל בסכנת הקריסה של המצוקים, לא נעשה צעד מהותי מצד משרדי הממשלה והרשויות. כך עולה מחשיפת "כלכליסט".

השנה שבה התקבלה ההחלטה לפעול לטובת המצוקים בכל מישור החוף, היתה גם השנה שבה חוו תושבים את הסכנה הגדולה הטמונה בהידרדרותם. כך, למשל, בחודש מרץ 2011, התמוטט מצוק כורכר מעל חוף סידני עלי בהרצליה - שניות ספורות לאחר ששתי נשים ושלוש ילדות הוזהרו מפני הסכנה ועזבו את המקום. העירייה סגרה אז את האיזור למבקרים, מחשש מפני קריסות נוספות.

מצוקים בסכנת קריסה | צילום: אסף פרידמן

לאורך השנים העלתה עיריית הרצליה הצעות לטיפול במצוקים. המעניינת שבהן היתה בשיתוף "החברה הממשלתית להגנת מצוקי הים", שעל-פיה, כדי למנוע את התמוטטות המצוק ניתן לייבא חול מטורקיה, ולהשתמש בו, באמצעות פעולות הנדסיות, ליצור מדרון במצוק. כך, בעזרת שילוב צמחייה ומרכיבי נוף אחרים, היתה נמנעת קריסה נוספת של המצוק.

אלא שכאמור, על פי מכתב ששלח מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, לרשויות הגובלות במצוק, טרם יצא לפועל פתרון לבעיה. במכתב ביקש כהן מהרשויות לבצע היערכות מחדש בנושא, לתכנן ולהציג אומדן לקבלת תקציבים ממשרד האוצר.

בעיריית נתניה הדגישו כי "יודגש כי נתניה הינה העיר המתקדמת ביותר הן מבחינת ההגנות היבשתיות שבוצעו עד כה והן בתכניות מאושרות לעיר נתניה ברמה הארצית, המחוזית והמקומית. בתוך כך – תחל החברה הממשלתית לייצוב המצוקים בעבודות הימיות בקרוב (המכרז בהכנה), ואילו המשך העבודות היבשתיות תבוצענה על ידי העירייה עם קבלת תקציבים שאנו מקווים לקבל בעקבות עתירה מתוכננת לצורך זה

בעיריית חדרה טענו כי אין מצוקים בתחום העיר.