פתרון עילי לפקקים? הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה נתניה אישרה תוכנית בניין עיר (תב"ע) ראשונה מסוגה בארץ, להקמת רכבת אווירית (סקייטריין) להסעת המונים. התוכנית תועבר לאישור הוועדה המחוזית, שתחליט האם להפקידה להתנגדויות.

עקרון מערכת הסקייטריין (Skytrain) הוא ליצור רשת קווים עילית של "קפסולת טקסי", המכילה בין שניים לארבעה נוסעים, בגובה של עד 25 מטרים מעל הקרקע. הקפסולות ינועו על גבי מסילה שתיתמך בעמודים, בטכנולוגיית רחיפה מגנטית. 

רכבת עילית בנתניה בקרוב? | צילום: שירות מיינט

התוואי המוצע בתוכנית הוא פיילוט ראשוני, הנפרס לאורך 650 מטרים, ומחבר את שכונת קריית נורדאו עם תחנת הרכבת ספיר. התוואי חוצה את כביש 2, ועובר לאורך רחוב הבונים שבאזור התעשייה בשכונת רמת פולג. התכנון העתידי הוא, שהתוואי יתחבר לרשת שלמה של קווים, שתחבר את כל מרחבי העיר, ותעבור, לרוב, מעל כבישים קיימים.

התוכנית קובעת, בין היתר, הוראות לעניין הקמת תחנות להעלאה ולהורדה של נוסעים, להקמת גשר החוצה את כביש 2 וכן למבנים, למתקנים ולתשתיות הדרושים להפעלת הסקייטריין.

"התחלנו לעבוד על הנושא הזה לפני ארבע שנים, כשעוד היה בגדר חלום, אבל אנחנו בנתניה אוהבים להגשים חלומות. הגיע אלינו בחור אמריקאי, שהציג את עצמו כנציג של נאס"א (סוכנות החלל האמריקאית), וחיפש שותפים להקמת פיילוט של הסקייטריין", מספר אלי דלל, ממלא מקום ראש העירייה ויו"ר הוועדה המקומית, "אני מוכרח להודות שכמעט כולם במערכת העירונית צחקו על הרעיון, אבל מי שלא צחקו היו ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, ואני.

"שנינו אהבנו את הרעיון ודחפנו אותו. קיבלנו תקציב תכנון ראשוני להיתכנות ממשרד התחבורה, בסך 850 אלף שקלים, והעירייה השלימה 150 אלף נוספים. לפני כשנה הגענו להסכם עם התעשייה האווירית (תע"א), שעל-פיו היא תקדם את הפיתוח הטכנולוגי. מפעל להב שלה, בניהולו של בני כהן, כבר נמצא בשלבי סיום של פיתוח דגם ראשון מסוגו בעולם, המבוסס על טכנולוגיה של נאס"א.

 פיירברג-איכר, השר כץ ואלי דלל

"הצד של העירייה בהסכם היה קידום הנושא הסטטוטורי. היות שמדובר בטכנולוגיה חדשה שלא ניתן להגדיר אותה כרכבת, כאווירון או כרכבל, הכין משרד אדריכלים חיצוני ששכרה העירייה תב"ע חדשה ומיוחדת, תוך ליווי אישי של מהנדס העיר, אבנר אקרמן, וזו אושרה בוועדה המקומית".

מהיכן יגיע המימון לפרויקט?

"פנינו למשרד ראש הממשלה ולמשרד התחבורה בבקשה להגדיר את הפרויקט כ'פרויקט לאומי', כי התקציב שנזדקק לו נאמד ב-20 מיליון דולר. אם הם ייעתרו לבקשה, אני מעריך שתוך שנה נוכל להתחיל בבניית הפיילוט הראשוני. אם לא, נצטרך לצאת לקול קורא, או לפרסם מכרז לזכיין חיצוני שיקבל על עצמו את העלויות".

מהם היתרונות של הסקייטריין?

"הקפסולות נעות במהירות של כ-300 ק"מ לשעה. הן נעות על מערכת מגנטית, בטכנולוגיה 'ירוקה', שעלויות ההפעלה שלה נמוכות מאוד ביחס לשאר כלי התחבורה, כולל רכבת תחתית. המיקומים שהסקייטריין יכולה להגיע אליהם כמעט אין-סופיים, ואפשר לרשת אותה בכל רחוב.

"מלבד זאת, היא מאפשרת כניסה ישירות לתוך גגות בניינים ואפילו לתוך הבניינים עצמם. אחרי שהסקייטריין תתחיל לפעול, אני מניח שיהיו בניינים שיוקמו עם רחבה לכניסתה. זה שינוי של ממש בתפיסה התכנונית באזורי התעשייה והתיירות. נתניה נמצאת בקדמת הערים המובילות בתחומים תחבורתיים יצירתיים, וקידום פרויקט הסקייטריין הוא פריצת דרך עולמית בתחום התחבורה".